zaterdag 1 april 2017

Omlandia JO19 - Noordwolde JO 19; uitslag 2-4 !

Onderschatting is het begin van de nederlaag

Vele aanvallen, precisie ontbrak
Ik ben eerder weggegaan vandaag bij de wedstrijd van Omlandia JO19. Weliswaar is het 1 april vandaag, maar dit is geen grap. Ik ben te fanatiek met een wedstrijd bezig, met winnen (!), wie en wat het ook betreft en wilde 'enige' opgelopen negativiteit buiten de poorten van het Omlandia-complex houden. Nog nooit ben ik voortijdig vertrokken.

Meestal lees ik voor een nieuwe blog eerst nog even het verslag van de vorige wedstrijd. Het grappige is dat ik 29 oktober jl. iets constateerde over een goede voorbereiding qua eten. We voetbalden namelijk toen om 12.00 uur en het team leek zich op dit punt goed te hebben voorbereid.

Daarnaast bleek uit het verslag, dat Noordwolde qua voetbal snel was voorin en met name in de eerste helft volop kansen kreeg. Ze hadden het vizier echter niet op scherp staan. Toch iets om even in de oren te knopen, denk je.
In de tweede helft speelde Omlandia grandioos en wervelde naar een 1-7 overwinning. Dan vandaag. Noordwolde staat helemaal onderaan. Waar maken we ons druk over? Wat kan er nu misgaan?

Noordwolde, snelle gevaarlijke aanvallen
Wakker

Er was na de winst van vorige week op Gomos nu een goede kans op de tweede periodetitel. Je zou dan ook verwachten, dat elke teamspeler uitgerust en vol energie er naar toe zou leven. Bovendien wil je je teamgenoten op dit punt niet benadelen. Toch?

Ja, wakker was ik in de nacht van 1 april al een poosje vooraf toen ik een geluid hoorde. Ergens rinkelde er al een belletje in het achterhoofd. Hij zou toch al wel thuis zijn. Weer een zacht geluid beneden, vervolgens iets harder, het was de deur die werd dichtgedaan.
Ik kijk nooit op de klok 's nachts, ik weet ook dat het geen inbreker is, maar ik weet wel wat en wie het is en hoe laat het ongeveer is. Een haast feilloze intuïtie. Het was laat, heel laat. Voor de goede orde. Hij was niet de enige Omlandiaan die laat thuis kwam.

'Dat wordt helemaal niets.',  was al direct mijn eerste gedachte. Belachelijk, ik weet het, maar ik was al wel met de wedstrijd bezig. Ook in de nacht en in principe altijd optimistisch, maar wel met een goede voorbereiding.

Gelukkig viel ik, gerustgesteld door het feit dat hij toch thuis was, toch weer in slaap. Mijn humeur, toch wel vaak slechter na een te korte nachtrust, zou anders de volgende ochtend richting het minimum van Kelvin zijn gezakt. Ter kennisgeving: - 273º, dat is koud te noemen.


Je zou verwachten met alle kennis van nu, dat iedereen wel weet, dat rust en goed eten en drinken absoluut noodzaak is om een goede fysieke prestatie neer te zetten. Ook eigenwijze pubers. Let wel, ze moeten eigenwijs onze jeugd, anders zou het eeuwig hetzelfde zijn. Ook saai.

Trainer / coach zou moeten overwegen de speler maar thuis te laten bij het nalaten er van, maar misschien is hij dan alleen.

Je verslapt en verslechtert op de volgende punten bij een slechte wedstrijdvoorbereiding:

  1. Je bent niet alert
  2. Je bent niet alert bij fouten van de tegenstander
  3. Je positiespel wordt slechter
  4. Je bent sneller uit je positieve 'flow' en daardoor is er meer kans op overtredingen en een kaart
  5. De nauwkeurigheid in passing en schoten gaat belangrijk achteruit
  6. Je hebt niet de goede energie
  7. Je hebt niet voldoende energie
  8. De communicatie met je teamgenoten verslechterd
  9. Je benadeelt dus je team
  10. De teamprestatie gaat naar beneden

Maar goed, we moeten het allemaal zelf ontdekken op deze leeftijd. Natuurlijk was ik ooit ook net zo eigenwijs en natuurlijk ging ik ook wel eens op stap (spelend voor Omlandia 3 of 4, maar dan mag het).
Ik had het geluk, dat mijn wedstrijden altijd 's middags werden gespeeld, maar ik zweerde bij voldoende eten vooraf en toch ook voldoende slaap.

Mijn voorgevoel was jammer genoeg goed. Ik hou het kort.

In de eerste helft zien we een zee aan kansen aan beide kanten. In de achterhoede worden er talloze fouten gemaakt aan beide kanten. Noordwolde benut zijn pluspunten en de snelle voorhoedespelers zijn een plaag voor de soms veel te trage Omlandia-achterhoede.
Het resultaat: 1-3 voor Noordwolde bij rust, met wel een uitstekend doelpunt van Omlandia via Jeroen Brookman, na een excellente voorbereiding van Robbert Veldman, die drie, vier man passeert en een perfecte voorzet aflevert.
Robbert Veldman (11) bereidt de 1-0 voor
Het is dezelfde ruststand als de week er voor en toen werd het 5-4 voor Omlandia. Toen geloofde ik er nog in bij rust en nu niet. Ik weet eigenlijk zelf niet waarom.

In de tweede helft weer een kansenfestival. Het moet worden gezegd, Omlandia krijgt vele kansen en had eigenlijk al lang een doelpuntje verdiend.
Eigenlijk wordt min of meer het bewijs van een slechte wedstrijdvoorbereiding er mee aangetoond. De techniek bij aanname was slechter en precisie ontbrak helemaal. Normaal scoort het Omlandia-team op elke vier kansen minstens 1x. Het zouden weer zeven doelpunten en winst hebben betekend.

Toen ik een kwartier voor tijd op hield met noteren, stond de teller al op 22 !! kansen voor Omlandia. Vermoedelijk kunnen er nog een stuk of vijf, zes aan worden toegevoegd. Noordwolde had ondertussen halverwege de tweede helft de 1-4 gescoord. Deze dreun was te veel van het goede. Alleen Kevin mocht nog uit een strafschop tegen scoren. De eindstand: 2-4.

Strohalm

En weer heeft Omlandia misschien geluk en mag nog een sprankje hoop koesteren. Concurrent voor de 2e periodetitel Gomos speelt gelijk vandaag. Echter, nu komen naast Gomos, Lewenborg en Roden ook als concurrent bovendrijven. Omlandia moet beide resterende wedstrijden in elk geval winnen en de rest een misstap maken.

Statistieken Omlandia JO19 - Noordwolde JO19:

Kansen: 10+18= 28 resp. 10+6=16
Corners: 4+5=9 resp. 1+5=6
Doelpunten: 1+1=2 resp.3+1=4
Efficiency: 7% resp. 25%





























































Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dramatisch Omlandia 1 door Holwierde van de mat geblazen

'Opvreten'  Zaterdag 20 april. De opwarming van de aarde lijkt ten einde, want het is de zoveelste buiïge en frisse aprildag. Sneeuw...