zondag 24 juni 2012

Wim van der Heide - fenomeen


"Ik speelde op het middenveld met Piet Franssen en Wim van der Heide. Wim was ook een fenomeen. " aldus oud-speler van FC Groningen Hugo Hovenkamp in een oud-FCG-journaal. "Hij had zeker hoger kunnen voetballen." 


"Hij" is dus onze dorpsbewoner Wim van der Heide.


Johan Derksen (VI):  "Als modale speler keek ik tijdens wedstrijden en trainingen mijn ogen uit zodra Dick Schneider, Wim van der Heide, Dick Nanninga, Piet van den Berg of Willy Brokamp aan de bal waren." 
 Derksen haalde het eerste elftal van Go Ahead niet en tekende in juni 1968 een eenjarig contract bij Cambuur in de Eerste divisie. Zijn leermeester bij die club was Wim van der Heide (geb. 1942).




Wim van der Heide is dus een Ten Boerster en ex-eredivisie en eerste divisie speler. Ursula Sennema heeft in haar column op de Omlandia-website kort aandacht besteed aan deze voetballer, zie "Wim". Laat ik nu net als potentiëel onderwerp al een hele tijd "W v.d. Heide" op mijn nachtkastje hebben liggen.  Met dank aan Google, Wikipedia, geheugen en notities kan ik nog wat meer over hem melden.


TV-Noord-terugblik


Naast bovenstaande citaten was er vorig jaar een terugblik op het FC Groningen van de jaren zeventig. Eén van zijn toenmalige Deense teamgenoten maakte ook daarin een opmerking over Wim. "Dat deze speler nooit in het Nederlands elftal is terecht gekomen. Zeldzame klasse is toen over het hoofd gezien", was zijn opmerking of ongeveer in die trant. Dus drie man, alle ex-profs, die allemaal ongeveer hetzelfde zeggen. Zijn trots, inzicht en niet bang zijn mening te uiten, hebben mogelijk een carrière op hoger niveau in de weg gestaan.


Het Nederlandse voetbal heeft dus kennelijk dit fenomeen niet op zijn waarde geschat.


Jeugdtrainer


Ik heb de eer gehad onder hem te mogen trainen en hem als voetballer op de training mee te mogen maken.  Als snelle 18-jarige A-junior denk je in elk geval, die "oudjes" (toen 33 jaar) wel op snelheid te kunnen kloppen. Zoals zo vaak bij onze jeugd was dit een kleine misvatting. Eigenlijk wist ik destijds maar weinig van de trainer behalve dat hij prof was. Naar FC Groningen / GVAV ging je nog niet.  Dus wie was dus eigenlijk Wim van der Heide?


Voor mij bleek hij in de partijtjes ongrijpbaar, technisch helemaal -"Dat kan ook snel, hoor ik al menigeen zeggen" en hij was ook nog eens razendsnel ondanks zijn hoge leeftijd.


Nou, hij was de trainer dus en je ging voor hem toch wel een stukje harder lopen, door het vuur zoals dat zo mooi heet (natuurlijk ook voor mede-coach Martin Schiltkamp). We konden vaak maar net een elftal op de been brengen. Een elftal wat ik soms ook nog wel eens in de steek liet, want de sportambitie om ver te komen in talloze sporten (schaken, wielrennen / Tour de France, atletiek etc.) was nog volop aanwezig en noodzakelijkerwijs moest ik dus mijn aandacht verdelen.


Natuurlijk was ik ook toen al wel zo gek om alles vast te leggen. Ik kan u zeggen, dat onder hun bezielende leiding een eervolle 2e plaats werd behaald in dat seizoen. 
Een kleine competitie met 16 wedstrijden, 23 punten (toen nog 2 punten bij winst), doelpunten 43-20.  Natuurlijk was verder het meespelen van teamgenoot Jan Bijman -ook een fenomeen- vaak van beslissend belang voor de uitslag. Twee maal werd destijds met 10 man (vanaf de aftrap) van SGV respectievelijk Froombosch gewonnen.


Op het 25-jarig jubileumtoernooi in 1976 van Omlandia werd de 1e plaats gehaald door o.a. te winnen van het toen enkele klassen hoger spelende Appingedam. Het beslissende doelpunt, na een solo vanaf de middenlijn en gierend van de adrenaline op de keeper afstormend, kwam van uw blogger. De hartslag gaat 36 jaar later er nog van omhoog.


Omlandia


Het eerste elftal en later de lagere elftallen hebben nog vele jaren profijt gehad van zijn capaciteiten. In het eerste werd hij vaak hard aangepakt door de tegenstander en het plezier zal er wel door zijn afgenomen. In de lagere elftallen hoorde ik verhalen, dat dit fenomeen wekelijks eerst een wandeling door het strafschopgebied maakte, om elke tegenstander een rondje maakte en als laatste de keeper nog even in de luren te leggen. Je krijgt vaak steeds sterkere verhalen, maar een kern van waarheid zal er wel in zitten. Hij koos voor de schoonheid waar mogelijk uitslagen van 30-0 en meer voor het grijpen lagen. 
U weet het inmiddels, ik ga bij voorkeur altijd voor deze "dubbele cijfers", maar ze zullen desondanks regelmatig door hem en zijn teamgenoten gehaald zijn.


Bekerwedstrijd tegen Emmen


Mijn geheugen laat me misschien in de steek, maar één seizoen lang speelde Omlandia zo ongelooflijk goed, dat ze steeds hoger kwamen in de bekercompetitie. Of Wim destijds nog meedeed weet ik echter niet. Wel dat ik het gevoel had in de wedstrijd tegen Emmen, dat ze dachten dat dit einde van de beker wel zou zijn. Vooraf dus al, maar kansen zijn er zeker geweest en ook een stunt tegen deze club heeft er op momenten zeker in gezeten in mijn ogen, maar je moet er ten alle tijde in geloven.


FC Groningen-statistieken:






De selectie van F.C. Groningen voor het seizoen 1973 / 1974 bestaande uit: 
staand van links naar rechts; 1-Ron Groenewoud 2-Jan Nordström 3-Jan Menninga 4-Bjarne Jensen 5-Peter Eimers 6-Hugo Hovenkamp 7-Jaap Bos 8-Henk Cornelis 9-Jan Mak 
zittend van links naar rechts: 1-Henk Oosterwold 2-Bert Oldenburger 3-Jan Schipper 4-Reinie Timmermans 5-Geert Schuurman 6-Ab Gritter 7-Wim van der Heide 8-Klaas Kirchhoff 9-Peter Dek 





Volgens de FC Groningen-statistieken (periode augustus 1971-mei 1976) waren dit zijn palmares:


SPELER
GEBOORTEDATUM

Beschrijving: nl
Wim van der Heide
1942




SPELERSGEGEVENS
ED
1D
NC
BK
EU
IT
TOTAAL
Wedstrijden
94
69
6
9
-
-
178
Basisplaatsen
94
68
6
9
-
-
177
Gewisseld
12
6
-
2
-
-
20
Invalbeurten
-
1
-
-
-
-
1
Doelpunten
6
7
-
1
-
-
14
Coëfficiënt
0,064
0,101
0,000
0,111
0,000
0,000
0,079

WEDSTRIJDEN
Wedstrijden
178
Aantallen thuis/uit
86 / 92
Wedstrijden gewonnen
60
Wedstrijden gelijk
47
Wedstrijden verloren
71

DOELPUNTEN, KAARTEN & WINSTPERCENTAGE
In de 178 wedstrijden die Wim van der Heide in deze selectie speelde scoorde hij 14 keer en kreeg in totaal 0 gele, 0 geel-rode en 0 rode kaarten. Zijn grootste overwinning is de 6-1 in de thuiswedstrijd tegen FC Volendam op 30-05-1976. Zijn grootste nederlaag is de 9-0 in de uitwedstrijd tegen Ajax op 06-01-1974. Het gemiddelde winstpercentage in zijn wedstrijden is 33,71%.


1 opmerking:

  1. Ik heb onder wim ook getraint en gevoetbalt in de a junioren van oomlandia ten boer..leuk en veel van wim geleert ,hoe het niet moet ,,

    BeantwoordenVerwijderen

Omlandia 1 herrijst als een feniks uit zijn as tegen NEC Delfzijl

Omlandia overlopen en langdurig op achterstand Zaterdag 13 april. Op een mooie lentedag staat in Ten Boer de return tegen NEC Delfzijl op he...